Básničky, říkanky, písničky

29.01.2020

Co se vám vybaví při slově říkanka? Já si vzpomenu na skupinové říkání nějaké přihlouplé básničky ve ve škole. Že bych to milovala se říct nedá. Jako malá jsem to asi ráda měla, ale čím jsem byla starší, tím víc jsem to sabotovala.

Tak proč to s dětmi dělat?

V první řadě jde o nácvik rytmizace. Ta je velmi důležitá pro rozvoj tempa a plynulosti řeči. Navíc rytmické prvky básniček usnadňují jejich zapamatování. Tedy rozvíjíme i paměť! Když zapojíme říkadla při hrách a ukazovačkách, vytvoříme prostředí podnětné pro rozvoj motoriky. Využijme tedy toho, že malinké děti milují říkačky, básničky i písničky.

Písničky

Pokud si s dětmi nezpíváte, začněte. Kdy a kde? Kdykoliv a kdekoliv!

- Během deštivého dne zpívejte Prší, prší. Dítě to oposlouchá a časem při dešti začne samo. Nejprve si třeba brouká melodii a časem se začnou objevovat i slova.

- Máte v autě dlouhou chvíli? Zpívejte známé lidovky. U nás frčí "Travička zelená". Jednoduchá veselá melodie, opakující se text. A znuděné děti jsou zachráněny.

- Oprašte všechny lidovky, které znáte. Že neumíte zpívat? Nevadí, neochuďte o zpěv vašeho potomka. Na internetu najděte nazpívané písně pro nejmenší a zpívejte si spolu. Můžete u toho i tančit.

- Máte tematickou hračku, plyšáka nebo dokonce divadýlko? Zahrejte si příběh, o kterém zpíváte. Nebo prostě jen tancujte s tou plyšovou myšku, kterou váš mrňous tolik miluje.

Říkanky

- Pravidla jsou stejná jako u písniček. Nebojte se, hlavně říkejte. Říkejte, tancujte, ukazujte a hrajte si s rytmickými hračkami. Máte doma bubeníčka? Bubnujte, tleskejte, ťukejte do rytmu říkanky.

- Začněte jednoduchými dvouslovnými rytmicky jednoduchými říkadly. "Houpy, houpy,..." "Meleme, meleme kávu,..." "Zlatá brána..."

- Když budete mít doma protivné unavené dítě, zkuste na něho ukazovací říkanku. "Vařila myšička kašičku..."

U nás je už od malička oblíbená "Brambora" (dříve jsem ji neznala, ale na internetu toho najdete spousty)

"Kutálí se ze dvora," (dlaně v pěst motáme okolo sebe)

"tákhle velká brambora" (dáme ruce nad hlavu, co nejvýše)

"neviděla" (zakryjeme oči a zavrtíme hlavou)

"neslyšela" (zakryjeme uši)

"že na ní padá závora." (plácáme sedlaní do hlavy z vrchu)

"Kam koukáš ty závoro?" (děláme ukazováčkem "tytyty")

"Na tebe ty bramboro." (ukazujeme si prstem na hruď opakovaně)

"Kdyby tudy projel vlak" (rukama naznačíme mašinu, jak se jí točí kola)

"byl by z tebe bramborák."(tleskáme o sebe jako když chceme rozplácnout těsto)

Pro roční dítě je toto složité, ale velmi zábavné. Možná už zná "tákhle veliký/á" a to s vámi třeba udělá.

Co nedělat?

- Nenuťte děti, aby po vás opakovaly. Prostě to nechte na nich a třeba občas vynechte slovo a naznačte, jestli ví, co tam bude. Buď se přidá nebo ne. Rozvojový efekt to má i bez aktivní spolupráce.

- Nepoužívejte logopedická říkadla. Ty jsou pro učení logopedem, ne pro zábavu. Inspiraci hledejte spíše v lidových říkadlech a písních.

- Během říkání neopravujte artikulaci, nenarušujte rytmus básně nebo písně.

K odpočinku

Pokud máte doma knížky s říkadly a básničkami, využijte je ke zklidnění. Místo blbnutí a ukazování prohlížejte obrázky, ukazujte si v knížce zvířátka, o kterých říkadla jsou.

Zklidňující efekt oceníte především při uspávání. Ukolébavky mají 100% zaručený efekt! Vybírejte jakékoliv písničky nebo říkanky, které mají hladký a jemný rytmus. Nikdy nezpívejte veselé rozjařené písničky nebo neříkejte před spaním říkadla, která mají děti spojené s ukazováním. Pokud budete mít v repertoáru pár písniček a děti si je spojí s chvílí před usínáním, máte vyhráno.

My měli období, když jsem ani nedozpívala první sloku písně a děti už spaly.

A co si s dětmi říkáte vy?

© 2021 Třešňovský statek. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky